نام کتاب:عکاسی در قرن بیستم

تاسک.پطر

ترجمه: محمد ستاری

نشر نیما                   چاپ اول زمستان 1368

 

خلاصه: (( عکاسی در قرن بیستم )) اولین سر گذشت جامع و واقعی از عکاسی به عنوان فرمی هنری از اواخر قرننوزدهم تا زمان حال می باشد. در این کتاب پیوند و تلفیق میان گرایشاتی همچون رئالیسم سورئالیسم امپرسیونیسم.... و پاپ با عکاسی مطرح و این خصوصیات ویژه با تاکید بر عکسهای عکاسان معروف سراسر دنیا- بیش از 23 کشور- نمایان میشود.

در بخش اول کتاب پس از یک بررسی اجمالی درباره مسائل تکنیکی که زمینه های رشد و تحول را در فرایندهای عکاسی مساعد کردند.

بخش دوم کتاب که درباره نحوه شکل گیری عکاسی مدرن میباشد خاطرنشان میسازد که جنگ جهانی اول ودومومحدوده زمانی بین دو جنگ چه هثراتی را در پی داشته و چگونه جنگ جهانی دوم بر آگاهی و درک بسیاری از عکاسان تاثیر گذارده است. این بخش و فصول مربوط به آن بنحوی دقیق و روشن بر عوامل موثر بر جامعه فرهنگ و دگرگونی های تکنیکی که باعث توسعه روندهای مختلف هنری گردیده اند تکیه میکند.

بخش سوم کتاب به به تبیین رشد وشکوفایی شیوه ها وفنون مربوط به عکاسی که درسی سال اخیر پدید آمده اند می پردازد وبه تداوم ارتباط میان عکاسی مکاتب هنری مینگرد و خصوصیات بالنده هر کدام را آشکار مینماید مولف همچنین اهمییت نمایشگاه جهانی ((خانواده بشر)) واصول مطروحه در مقوله فتوژورنالسیم ونکاتی مثبت عکاسی مطبوعاتی را در رابطه با مسائل انسانی در سراسر دنیا مطرح می کند وبازتاب این امر و پیامد آن را بر آگاهی عمومی و رشد نشریاتی با دیدگاه روشن میسازد.

توسط المیرا مسیبی

 

نام کتاب: اصول و مبانی برنامه ریزی استراتژیک

نویسنده: محمد اسماعیل آهنگران

انتشارات:زهد

در این کتاب روش اتخاذ تصمیم های مهم که در حقیقت تضمین کننده بقای هر سازمان یا مؤسسه و یا مسائل اجتماعی، فرهنگی و... است عنوان می شود و نگارنده با مطالعه صدها کتاب و مقاله داخلی و منابع خارجی سعی در فراهم سازی و آشنایی مقدمات و مبالنی و اصول برنامه ریزی استراتژیک و تعاریف مربوط به ان را آورده است تا راهبردی برای مدیران باشد و بتوانند سازمان خود را به سوی آینده ای بهتر هدایت کنند. گرچه کامیابی در این راه پرتلاطم نیز به توانمندی آنها در تجسم و درک دنیای اطرافشان بستگی دارد، دنیایی پیچیده و انباشته از ظرفیتها، ناپایداریها، تحرکها و واقعیتهای انکار ناپذیر. سروکار استراتژیهای بزرگ با ابهامات است و از این رو، مدیری که در پی تدوین استراتژی است باید به تحلیل مسائل، احساس موقعیت ها، تجربه مشخص و شمّ مدیریتی تکه کند تا بتواند به قضاوتی آگاهانه دست یابد و راه به درون پیچیدگی مدیریت و برنامه ریزی بگشاید. از آنجایی که نمی توان شیوه یگانه ای را بریا برخورد با تمامی مسائل مدیریت و برنامه ریزی و خصوصاً مسائل فرهنگی، اجتماعی و... برگزید، لازم است مدیران و برنامه ریزان و دانشجویان مسائل گوناگونی را که با آنها مواجه هستند، بشناسید و بدون درک درست از چگونگی عملکرد واقعی، این پدیده پیچیده دنیای امروز، نمی توان با اعتماد کامل تصمیم گیری و برنامه ریزی نمود.

کتاب حاضر که تعاریف و کاربست های مختلف برنامه ریزی استراتژیک و نیز چگونگی پدید آمدن آن را محور اصلی بحث خود قرار داده است، کمک درخور توجهی در حد(مبانی) به کسانی است که در پی شناخت بهتر مسائل فرهنگی و اجتماعی هستند.

این کتاب به سفارش دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و با مساعدت و حمایت جناب آقای محسن فردرو مدیر کل محترم دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و با همکاری آقای رضا یعقوبی معاون محترم فرهنگی دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی گردآوری و تدوین گردیده است.

توسط سعید عطایی

 

كتاب مورد مطالعه من( چكيده تاريخ ايران ) است كه از كوچ آريايي ها تا پايان سلسله پهلوي را شامل مي شود .

نويسنده ي اين كتاب حسن نراقي است و ناشر آن اختران مي باشد و در سال هاي بين 80 تا 82 چهار بار چاپ شده است .

اين كتاب به طور كلي تاريخچه ايران را از نظر سلطنت بررسي مي كند و درباره ي سرزمين ايران نيز توضيحاتي را در اختيار خواننده قرار مي دهد .اين كتاب از تاريخ هخامنشيان ، سلوكيان ، اشكانيان و... شروع مي شود و تا سلطنت محمدرضا شاه ادامه مي يابد .

توسط آیسان سلیمانی

 

کتاب: بازارهای ایرانی

مؤلف:حسین سلطان زاده

انتشارات: دفتر پژوهش های فرهنگی

سال نشر:1380

بازار مهمترین محور ارتباطی و فضای شهری در شهرهای ایران،بازارهای اصلی و دائمی در هر شهر در امتداد مهمترین راه ومحور شهری که از یک دروازه شروع می شد و تا مرکز شهر ادامه دارد شکل می گرفت .شکل گیری تدریجی بازار به این علت بود که بیشتر شهر های ایرانی از توسعه یک روستا پدید می آیندو تنها  تعداد انگشت شماری از شهرها به صورت طراحی شده ساخته می‏شدند.

پیشینه تاریخی بازارها حداقل به چند هزار سال پیش از میلاد می رسد.سر پوشیدن بازار سبب می شد

که فضای درون آنها در تابستان خنک تراز فضای باز و در زمستان گرم تر باشد.بازارها به نام اصناف نامیده می شود.برای راسته ای از بازارها یا کاروان سراها که کالا های گران بها وظریف در آن عرضه می شد، غالباً نام های خاصی به کار می بردند.مثل واژه قیصریه

  1. در فصل اول این کتاب به برخی از جنبه های تاریخی و اجتماعی بازار اشاره شده:
  2. پیشینه ی تاریخی بازار
  3. نقش وکارکرد اجتماعی بازار
  4. نحوه ی نام گذاری بازار

در فصل دوم این کتاب به برخی از ویژگی های کارکردی بازار:

  1. انواع بازار از لحاظ کارکردی
    • بازارهای شهری
    • بازارهای روستایی
  2. انواع بازار از لحاظ زمان تشکیل آن
    • بازارهای دائمی
    • بازارهای ادواری
    • بازارهای کوتاه مدت 

در فصل سوم این کتاب به برخی از خصوصیات شهری:( بازار شهری، بازار ناحیه ای و......)و در مورد نحوه ی توسعه  بازار اصلی که به  نحوه ی توسعه ی شهر بستگی دارد.

در فصل چهارم این کتاب در مورد عناصر وفضا های بازار (راسته ی اصلی، راسته ی فرعی،دالان ،چهارسو،.......)

در فصل چهارم این کتاب به برخی ازویژگی های معماری بازار:

  1. شکل بازار

بازارخطی

بازارمتمرکز

پوشش بازار

برخی از خصوصیات راسته ی بازار

توسط  نیوشا لطیفی

 

نام کتاب : راهنمای طرح خیابان های شهری

مولف : دکتر حمید بهبهانی – مهندس پیمان حامد

ناشر :انتشارات ارکان چاپ اول : بهار 1379

این کتاب شامل فصل های :

عرض خطوط 

قوس ها

لچکیها

جدول بندی و فاصله آزاد

شیب های طولی

میانگاه (رفوژ)

کنترل خط

طراحی تقاطعها و نحوه جداسازی آنها

وسیله نقلیه عمومی

پارکینگ (توقفگاه)

دوچرخه روها

تأ مین روشنایی خیابان ها

نواحی مرزی و حریم خیابان

محل تأسیسات زیر زمینی

کنترل سرعت

 در این کتاب یک سری توصیه های عملی و کاربردی برای طراحی خیابان های شریانی شهری آورده شده است.که این سری توصیه ها و پیشنهادات طراحی توسط انستیتوی مهندسین حمل و نقل (ITE) به تصویب رسیده است.خیابان های شریانی شهری –آزادراهها-بزرگراهها-انواع جاده های برون شهری و خیابان های محلی شهری را شامل می شود.

این کتاب شامل نکات خاصی می باشدکه معمولاً در نواحی شهری به واسطه وجود مشکلات ترافیکی- محدودیت های حریم و معمول بودن سرعت کمتر از 70 کیلومتر در ساعت وجود دارد.

توسط نسیم اسلامی

 

برنامه ريزي و ساخت شهرهاي كوچك

نوشته : پروفسور ف.م.حسين اف

دكتر آ.ز.وكيل آوا

دكتر آ.آ.وكيل آوا

ترجمه و تاليف:دكتر غلامرضا خسرويان

 

مسائل شهري و شهرسازي بعنوان يك شاخص اصلي توسعه كلان كشوري در فرايند خود جمعيت، راه ها و ساخت و سازها و… را در اين برهه از تاريخ بشري و بخصوص در وضعيت فعلي كشور كه به سمت شكوفائي خلاقيت هاي پنهان و اشكار پيش مي رويم و در نظر داريم ارتقاء ظرفيت ها در تمام جهات بخصوص در مسائل شهري كه به طور مستقيم در تلطيف روح و روان شهر و شهروندان دار تحقق بخشيم و هر كسي به نوبه و سهم و وسع  خود سعي در اضافه نمودن قطره اي به اين درياي بي كران دارد.

    در سيستم پيچيده شهر هاي امروزي ما، فشار سيماي شهر به همان اندازه اهميت دارد كه فشار آلودگي هوا و مسائل ديگر. مسعله توجه به  سيماي شهر، فقدان آن و كوشش در شناسايي و بوجود  آوردن آن از جمله يكي از مهمترين مشكلات شهر است. افزايش جمعيت كه مدام زندگي شهري را تهديد مي كند و از جمله عوامل فساد و پستي و بيگانگي در شهر ها است ، مسائل  ترافيك ، مسائل آلودگي هوا ، مسئله فضاي باز ، فضاي سبز و فضاي بازي و بسياري از مسائلديگر مانند آن كه به جاي خود قابل توجه و سزاوار انديشه فراوانند مسائلي هستند كه در باره شان به طور كلي و نسبي چندين برابر مسئله سيماي شهر و مشكلات آن سخن گففته شده و به رشته تحرير در آمده است. اما سيماي شهر (لينچ) نخستين و تا اينجا شايد آخرين كتاب در باره ي سيماي شهر مي باشد. با توجه به مطالب فوق  و بدليل محدوديت ها و گرفتاري هاي كلان شهر ها و خلع موجود و دقت بيشتر كه به برنامه ريزي شهري احساس مي شود در اين كتاب به صورت اختصار به برنامه ريزي شهري پرداخته شده است.

كتاب حاضر شامل چهار فصل به شرح زير مي باشد:

فصل اول: فاكتور هاي اساسي شهر كه شامل تاريخچه تعريف شهر و پرسنل شهرسازي، خصوصيات ارتباطي و طراحي و برنامه ريزي و توسعه چند بعدي شهر است.

فصل دوم: برنامه ريزي معماري شهر هاي كوچك را شامل مي شود.

فصل سوم: ويژگي هاي اقتصادي، صنعتي شهر را از نظر صنعت ساختمان، حمل و نقل، مراكز صنعتي و اجتماعي بيان مي كند.

فصل چهارم: نگاهي به گذار به برنامه ريزي شهري ذر ايران در دوره باستان و دوره جديد بخصوص در مورد شهركهاي جديد مسكوني و صنعتي دارد.

توسط مهتا جم ياري

 

مقالاتي در باب شهر و شهرسازي

نام نويسنده:مرحوم دكتر منوچهر مزيني ، متولد 1313

انتشارات:انتشارات دانشگاه تهران/موسسه انتشارات و چاپ /چاپ چهارم /1381

 

سخن مولف در باره كتاب(مرحوم دكتر مزيني):

كتابي كه هم اكنون چاپ چهارم آن را در دست داريم، در چاپ نخست ،شامل سه بخش و هفت مقاله بوده،در چاپ دوم يك مقاله(مطالعه اي در باره شهرهاي نوبنياد انگلستان) كه تاليف مترجم و گرد آورنده كتاب است ،بدان افزوده گرديده.دو مقاله اخير خود بخش تازه اي را بوجود مي آورند و اكنون اين كتاب مشتمل بر چهار بخش و ده مقاله مي شود.

در حاليكه مقالات نخست كتاب نخست متمركز بر توضيح و تشريح ماهيت شهرها،فراروندها روشهاي شهرسازي و نظرهاي انتقادي نسبت به آنها بود و سرانجام در اين مقالات نظريه ها و پيشنهادهاي انديشوران مسائل شهري مورد بحث و تجزيه و تحليل قرار گرفته بود،در بخشي كه در كتاب حاضر به مقالات گذشته افزوديم،توجه ما معطوف دگرگونيهاي تازه است كه در سالهاي اخير در مفهوم شهرسازي پديد آمده است.

 

معرفي بخش هاي كتاب:

كتاب حاضر كه مجموعه اي است از هفت مقاله،كوششي است در اين راه:گرد آوردن نظريات مختلف در يك مجموعه،براي آنكه مسائل به تعابير مختلف و از نقطه نظرهاي گوناگون مورد مطالعه قرار گيرد.

سه مقاله نخستين،مسائل شهر را بيشتر از جنبه هاي جغرافياي اقتصادي،اقتصاد و علوم اجتماعي بررسي مي كند.از اين سه مقاله،دو مقاله نخستين به بررسي نظريات قديمي اما اساسي بافت شهرها و روابط اقتصادي و اجتماعي آن مي پردازد و مقاله سوم با ملاحظه نظريات تازه به رشته تحرير در آمده ،تصور تازه اي كه از روابط آدميان و روابط جوامع شهري بوجود آمده به ديده ما مي آورد ،ممكن است بيش از آن باشد كه صرفا به حدود شهرسازي يا برنامه ريزي شهري محدود شود.

مقاله چهارم و پنجم به انتقاد از وضع موجود شهرها و اقدامات شهرسازان و شهر سازي معاصر ،اختصاص يافته و چون معرف دو نظريه كاملا متفاوت است ،بايد در آشكار ساختن ضعف شهرها و يا اقداماتي كه در رفع مشكلات آنان صورت گرفته موثر باشد.

در مقاله پنجم ،محقق معتبر و سالخورده ،لوئيس مامفورد ،مشكلات شهر را از جانب ديگر و به عمق بيشتر مورد بحث قرار مي دهد و مقاله وي ،پاره اي از علل انتقادات خانم "جيكبز" را روشن مي دارد.

دو مقاله آخر به بافت شهرها و بررسي پيشنهاداتي كه براي آينده شهر مي توان كرد ، اختصاص يافته است.مقاله "كوين لينچ" معمار و شهر ساز ارجمند امريكائي ، بيشتر صورت تحليلي دارد و نظريات شخصي وي را كه البته از وضعيت خاص موطن وي متاثر است ، بيشتر از انتخاب نكات مورد بحث و اشارات وي مي توان در يافت ،تا عرضه و دفاع پيشنهادي خاص،ترديد فلسفي از مقاله وي.

توسط زهره خالدي

 

نام کتاب : زندگی و اثار بتهون

مؤلف : دکتر پرویز دبیری

سال نشر : 1380

آهنگساز آلمانی که همواره بعنوان یکی از بزرگترین آهنگسازان سنتی غرب بشمار رفته است در شهر بن بدنیا آمد.او فرزند یک موسیقیدان تنگدست و گمنام،از کودکی استعداد موسیقیش را نمایان کرد و هنوز به شانزده سالگی نرسیده،در نواختن چند ساز معروف بود.

اولین نشانه های هوش موسیقی او توسط پدرش کشف شد که در کلیسای چاپل خواننده بود.

مکتب کلاسیسم موسیقی اروپایی با موتسارت به اوج رسید و در دستهای هنرمند بتهوون،به مسیری هدایت شد که مکتب رمانتیسم را تشکیل داد

نوازنده ای جوان در کلیسای مشغول بکار شود.اولین ساخته های تحت نظر پدر موسیقی آلمان کریستین گاتلب تیفه انجام شد.بویژه آهنگ با کلام تشیع جنازه امپراتور مقدس جوزف دوم در سال1790 نشانه ای بارز از استعداد قدرتمند او بود و باعث شد تا استادش مقدمات تحصیل بتهوون را در دانشگاه وین اتریش و تحت نظر استاد بزرگ ولفگانگ آمادیوس موتسارت فراهم آورد.

در سال1791موتسارت وفات یافت و بتهوون کار خود را نزد ژوزف هایدن اتریشی ادامه داد.در وین بتهوون اشراف را با بداهه نوازی پیانوی خود شگفت زده نمود و در همین زمان قرار دادهای مناسبی با تولید کنندگان موسیقی در اتریش منعقد کرد.وی در قطعات خود از نوعی میانه روی ما بین کارهای کلیشه ای آهنگساز آلمانی کارل فیلیپ امانویل باخ و موتسارت پیروی میکرد.

بتهوون فرم سمفونی را بعد ازهایدن و موتسارت،تکامل تازه ای بخشید،در فرم سونات و در قالب کنسرتو برای سازهای مختلف،قطاعات بسیاری نوشت و تکنیک موسیقی پیانو را در آهنگسازی و نوازندگی به اوج تکامل رساند.

در دهه اول قرن نوزدهم بتهوون کارهای مقطعی و سبک را رها کرد و بدنبال زبان موسیقی جدیدی رفت که از هایدن و موتسارت بجای مانده بود.

اکثر کارهایی که امروزه او را همچنان زنده نگاه داشته است مربوط به دهه ای است که در آن سمفونی شماره سومش ساخته شد و سمفونی شماره هشت او که در سال1812ساخته شد دهه طلایی بتهوون بود.او تابستانها را در ییلاقهای حومه وین میگذراند و در بهار به شهر باز می گشت.

در سال 1802در نامه مشهورش به دو برادر خود غصه و ناراحتی خود را از افزایش ناشنوایش اعلام کرد.بعد از 1805 حسابهای بانکی او بطور شگفت انگیزی افزایش یافت.در سال 1815 بعد از مرگ برادر بزرگش کارل سرپرستی پسر نه ساله او را برعهده گرفت.بتهوون سرپرست ایده الی نبود و درگیریهای زیادی با برادرزاده اش داشت و تا جایی پیشرفت که باعث شد برادرزاده اش در سال 1826دست به خودکشی بزند.

در سال 1818بتهوون کاملا ناشنوا شده بود و از همه بجز تعداد محدودی از دوستان صمیمیش کناره گیری کرد.او در 26مارس1827میلادی در وین دار فانی را وداع گفت.

توسط یلدا داودی

 

نام کتاب : كتاب مباني و فنون طراحي شهري

تأليف و ترجمه دكتر سعيد شفيعي

طراحي شهري بخش بسيار مهم و حساسي از هويت شهروندان يك شهر به شمار مي رود اينكه چگونه مي انديشيدند و چه امكاناتي در دسترس داشتند و چه متخصصاني نبوغ خود را ارائه داده اند تا شهري كه در آن زندگي مي كنيم ساخته شده است .

زمانيكه اين عوامل را كنار يكديگر قرار دهيم تا تركيبي از يك شهر را ارائه نماييم ، سيماي شهر گوياي فرهنگ و نگرش آن جامعه مي باشد .

طراحي شهري در چارچوب كلي فرايند برنامه ريزي و تصميم گيري جامعه ف نياز به يك تشكيلات رسمي دارد .

در طراحي كلي فضاي يك شهر ابتدا علائم مشخصه چهره طبيعت و مراكز مسكوني اطراف ان مورد بررسي قرار مي گيرد و سپس به تناسب آن طرح مورد تجزيه و تحليل قرار مي گيرد .

هدف از طراحي شهري اين است كه اجزائ شهري را بصورتي مدرن و جديد طراحي كرده و اجزايي كه وجود دارد و يا بايد ايجاد گردد به نوعي طراحي مي شوند تا براي نقش جديد خود عملكرد صحيحي را ارائه دهند بدون اينكه ساختار اوليه و هم آهنگي و شكل گيري اجزا از همديگر گسسته گردد .

طراحي شهري مي تواند چنين مفهومي داشته باشد به اين معنا كه مسئوليت پذيري بوده و در مورد كليه راه حلهايي كه ارائه مي دهد اعتبار و هماهنگي انرا تضمين نمايد ، مسلماً‌ در اين راستا اطلاعات زيادطراحي و صبر او از خصوصيات مورد نياز او خواهد بود يك طرح شهري پيشنهاد و نظريه اي است براي حركتي گام به گام و مراحلي كه با شرايط بخصوص منظور مي شود .

در اين كتاب تلاش شده كه با سياست مراحل را تعيين كرده و در جايي كه پيشنهادات و نظريات طراحي به جا مي باشند و خط خطوط روشن است و امكان تغييرات در فضاي باز مي باشد حركت لازم را انجام داد .

در اين كتاب طراحي خيابان – ميادين – پياده روها – طراحي تأسيسات و تزئينات در پياده روها استفاده از آب در چهر شهر اجوي – حوض با فواره و … ) استفاده از درختان به عنوان عوامل طراحي در خيابانها و ميدانها و … توسعه محيط اطراف مراكز مسكوني و چيزهاي ديگر مورد بررسي قرار مي گيرد و از تصاوير بسياري براي درك و فهم بيشتر خواننده استفاده شده است .

 

توسط عطیه مصیبی

 

نام کتاب : مجموعه مقالات کنگره تاریخ معماری وشهرسازی ایران ارگ بم ـکرمان(جلد سوم)

ناشر:سازمان میراث فرهنگی کشور

به کوشش:باقر آیت الله زاده شیرازی و مدیریت انتشارات و تولیدات فرهنگی

چاپ اول:1375

در امتداد دو راه یکی به موازات دامنه کوههای طالقان ـ الموت در شمال و دیگری به موازات کوههای رامندـ اوج ـخرقان در جنوب،دشت قزوین بر بستر خاکی وسیعی گسترده شده است.

این دو راه بر یک تراس طبیعی تکیه دارند که از قدیم ترین ایام محو تردد ومهاجرت دستجات و گروههای انسانی بوده است.

راه ورود از بین النهرین به نواحی مرکزی ایران از طزیق تنگه کرمانشاه  به بیستون گذرگاه تاریخی اذربایجان به ایالت شرقی و مرکزی را در این منطقه قطع می کند.

قله دماوند در شمال و قله الوند در غرب گویی مانند دو برج این دو مدخل ورودی به فلات را که متشکل از دشت های به هم پیوسته است،حفاظت مینمایند.

دشت قزوین حوزه ابریز کوههای پیش گفته است و رود های موسمی متعددی هم از جانب شمال و هم از جانب جنوب و غرب به این حوزه جاری است و موجب پیدایش یک اقتصاد روستایی توسعه یافته در اعصارگذشته گردیده است.

انباشت ثروت در این دوره ها به گونه ایست که شاهان اشور هر چند گاه تا این ناحیه برای به دست اوردن غنائم و اندوخته های کشاورزان  تحت حمایت شاهان محلی هجوم می اورند و با مقاومت سرسختانه مدافعینی که در پناه قله های کوهستانی می جنگیدند روبه رو میشدند.

در شمال،شاهرود پر اب ترین رود خانه منطقه است و اراضی پیرامون ان کوهستانی استو شیار عمیقی که این رودخانه در بشتر کوهستانی خود ایجاد کرده ،هر چند که به سمت غرب پیش میرویم،عریض تر می شود تا به اراضی سرسبز گیلان ورود بار و دیلمان میرسد.

این دره نواحی جنگلی شمال را از کوههای خشک جنوبی جدا می کند و تنها چند گذرگاه از دیر باز ارتباط ایالات شمالی را با منطقه قزوین برقرار کرده اند:

گذرگاهی از طریق دره کاکونستان به انبوه و از انجا به کلیشم و رودسر که پل تاریخی انبوه دراین مسیر بر روی شاهرود استوار بودو در جریان زلزله اخیر منهدم گردید،می گذرد.

راه دیگری قلعه الموت را از طریق دو هزار به تنکابن وصل می کند .

ودیگری از کوهین و خرزان و کاروانسرای تاریخی ان گذشته و به املش و لنگرود می رود .اما گذرگاه تاریخی منجیل رودبار به گیلان و معبر طارم به اذربایجان و دره فراخ ابهر زنجان ـ اذربایجان ارتباطات منطقه را با نواحی مزبور تشکیل میدهد.دژهای سمیران  در ابتدای مسیر طارم ،ایالات گیلان و اذربایجان رااز طریق کوهستان کنترل می کندو قلاع بیدل،نوذر طالقان و قلعه های معلم کلایه،شیرکوه،قسطین لار،لمبسر والموت راههای کوهستانی شمالی و شرقی را تحت نظر دارند.

از سمت شرق دشت قزوین در امتداد رود خانه شور به دشت کرج وری وورامین و ساوه و از انجا به ابریز دریاچه نمک و استقرارگاههای پیش از تاریخ این حوزه ارتباط می یابد.از همین ناحیه است که جریان باد"راز"که تحت تاثیر تغییرات جوی دشت کویر قرار دارد،در فصولی از سالبه منطقه میوزد و خسارت قابل توجهی را به محصولات کشاورزی وارد می اورد.در مقابل این باد جریان هوای مطلوبی وجود دارد که از کوهها و تنگه های شمالی عبور می کند و متا ثر از تغییرات جوی نواحی ساحلی دریای خزر است و در محل به باد "مه" معروف است که هنگام وزش ،درجه حرارت تابستان را تعدیل میکند ودر زمستان دره های شمالی و غربی را انباشته از برف می سازد.

توسط زهرا کریمی